Algemene informatie

Geboorteplaats: op de Panser
Datum overlijden: 13-01-1867
Plaats overlijden: op de Panser

Kerk te Vierhuizen (gem. Het Hogeland)
Grafaanduiding: 61

Locatie graf
Buiten de kerk

Grafschrift
ADAM TEBBENS VAN DER LEIJ Geboren op de PANSER den 14 April 1821, en aldaar overleden den 13 Januari 1867.

Zerk: Liggende steen (hardsteen)
Afmetingen zerk: (lxbxh) 198x83,5x12,5

Toelichting
Adam Tebbens van der Leij is een zoon van Gijsbertus van der Leij (graf 65) en Anna de Cock (graf 64). n.b. Adam Tebbens van der Leij in Vierhuizen (graf 61) niet te verwarren met Adam Tebbens van der Leij in Westernieland (graf 21). De laatste is een oom - nl. een broer van Gijsbertus - van de eerste. De broer van de Adam in Vierhuizen is vernoemd naar hun opa, namelijk Theodorus Johannes van der Leij (graf 59 in Vierhuizen). De man die als vader genoemd wordt bij Adam Tebbens van der Leij in Westernieland, heeft dus precies dezelfde naam als zijn kleinkind die in Vierhuizen ligt.

Iconografie
Boven het grafschrift is een gedeeld wapen afgebeeld. Het linkergedeelte bestaat uit een halve adelaar en het rechtergedeelte uit een bloem en een klaver. Het wapen wordt omhuld door takken met eikenbladeren. Boven het helmteken is eveneens een bloem afgebeeld. Rechtsonder vliegt een vlinder.