Algemene informatie

Jans, Klaas

Datum overlijden: 01-02-1787
Echtgeno(o)t(e) van: Luiktjen Lues Dykhuis

Kerk te Vierhuizen (gem. Het Hogeland)
Grafaanduiding: 57

Locatie graf
Buiten de kerk

Grafschrift
Ter gedagtenisse van de eersame KLAAS JANS in zijn leeven Huisman op MIDHUISEN onder VIERHUISEN overleeden op den 1 Februari 1787 in den ouderdom van 28 jaaren, 5 maanden en 2 dagen. nalaatende zijn wedu. LUIKTJEN LUES DYKHUIS en een zoontje. Toen ik nog was, zeid men van mij, Geen sterker mensch ziet men als gij 't Was waarlijk soo, maar merkt, dat God Mij deed ontmoeten tot mijn lot Daar ik morgens van mijn vrouw en kind, Hoe sterk geliefd en teer bemind Mijn afscheid nam, op schaatsen reed Na Gruno's stad, daar nu nieuw leed Mij nu weer trog, doordien een breuk Mij jaren lank veel smart en kreuk, Heeft aangebragt, vermeesterd mij, In deeze stand, waarom ik vrij Bij een breukmeester mij begaf, Maar juist die man had op de pas Voor mij geen baat, zoodat ik doe, Mij dus beried om naar huis toe, Op schaatsen weer te rijden wou In zulk een stand is waare rouw, Die hier op viel, ik kwam zoo thuis Doornat gesweet van pijn en kruis, Bij mijn geliefde vrouw en kroost, Direkt na 't bed, 'k was afgeslooft Terstond gehaald twee ars om raad Vlijt aangewend, maar 't was te laad Wat ziet, geen kruid voor mij zij kenden Moest ik den derden dag ten enden, Mijn leeftijd zijn, dus ben ik net, De tijnde dag in 't graf gezet Vanwaar ik weer verijsen zal Vaarwel geliefde, looft God al.

Zerk: Liggende steen (hardsteen)
Afmetingen zerk: (lxbxh) 200x71x15