Algemene informatie

Geboortedatum: 12-01-1824
Datum overlijden: 16-10-1862
Echtgeno(o)t(e) van: Harm Eilkes Ritsema

Kerk te Vierhuizen (gem. Het Hogeland)
Grafaanduiding: 41

Locatie graf
Buiten de kerk

Grafschrift
Nevens het enigst kind dat ons voor ruim vier jaren in den ouderdom van vijf weken door den dood werd ontrukt rust hier het stoflijk overschot van BOUKJE JACOBS DANHOF echtgenoot van Harm Eilkes Ritsema geb. op den 12 Januarij 1824 naar ik hoop in den Heer ontslapen den 16 October 1862. - Rijm (niet leesbaar)

Zerk: Liggende steen (hardsteen)
Afmetingen zerk: (lxbxh) 200x81x15,5

Toelichting
Boukje wordt genoemd op graf 35 van Klaaske Jans Kuipers (†1847) en op graf 36 van Jacob Arents Danhof (†1851). Boukje Jacobs Danhof wordt genoemd op graf 42 van Harm Eilkes Ritsema (†1864).

Iconografie
Het grafschrift wordt omhuld door de Ouroboros, een in zijn staart bijtende slang. In de linker- en rechterbovenhoek is een vlinder afgebeeld. Onder de Ouroboros zijn twee takken met bladeren, wat lijkt op palmbladeren, afgebeeld die in het midden bijeengehouden worden door een strik. NB: graf 35 van Klaaske Jans Kuipers en graf 36 Jacob Arents Danhof bevatten dezelfde iconografie.