Boyckema, Jan

Datum overlijden: 11-05-1696

Anno 1696, den 11 Mayus, is die eersame Jan Boyckema seer christelycken in den Heere ont- slapen en leyt alhier begraven Ver Wachtende een vrolycke op- standinge door Jesum christum. - Gelukkigh is de mensch die hoopt om beter leven dat na dit strijdigh dal hem Eeuwigh wort gegeven. het lichaem leyt hier neer, die ziele gaet na boven daer d'englen met gesangh haer schepper Eeuwigh looven.

Afmetingen zerk: (lxbxh) 196x74,5x12

De grafzerk van Jan Boyckema is omstreeks 1950 vervangen door de huidige kopie. Het origineel zou onder de nieuwe steen liggen. Bron: A. Pathuis, Groninger gedenkwaardigheden [3876], 698-699.

Tussen beide grafschriften bevindt zich een gedeeld wapen. In het linkerdeel is een halve adelaar afgebeeld, in het rechterdeel de letter 'A' waarbij in het dwarsliggende streepje naar beneden toe een knak zit, en drie klaverbladen. Op het helmteken bevindt zich eveneens een klaverblad. Een soortgelijk wapen bevindt zich ook op graf 9 van Geertruid Jans Beukema.